Ελληνικό Ραδιόφωνο Ώρα Μηδέν

Ελληνικό Ραδιόφωνο Ώρα Μηδέν

Το ραδιόφωνο έκανε την εμφάνισή του με την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα το 1906 στη Νέα Υόρκη. Δεν άργησε όμως να ταξιδέψει και στην Ελλάδα το 1923. Το έτος αυτό έγιναν οι πρώτες προσπάθειες εγκατάστασης ραδιοφωνικού πομπού. Έτσι το 1928 στην Θεσσαλονίκη εκπέμπει ο πρώτος ιδιωτικός ραδιοφωνικός σταθμός.

Ο άνθρωπος που το κατάφερε ήταν ο Χρήστος Τσιγγιρίδης. Κατάφερε να λειτουργήσει τον σταθμό αυτό για 20 ολόκληρα χρόνια. Σε εθνικό επίπεδο συστάθηκε και ιδρύθηκε στην Αθήνα από τον βασιλιά Γεώργιο Β΄ το 1983, ενώ το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας ιδρύθηκε το 1945 και ανέλαβε την λειτουργία του σταθμού. Μετά το πέρας του πολέμου, ιδρύονται όλο και περισσότεροι ραδιοφωνικοί σταθμοί στη χώρα. Όλοι βρίσκονται κάτω από την δικαιοδοσία του Ε.Ι.Ρ., εκτός των στρατιωτικών σταθμών που είναι κάτω από το ΥΕΝΕΔ.

Την δεκαετία του 1970 υπήρξαν εκατοντάδες πειρατικοί σταθμοί στη ζώνη των FM με διάφορα είδη προγραμμάτων. Με αυτό τον τρόπο θέλησαν να δείξουν την δυσαρέσκειά τους για το μονοπώλιο της κρατικής ραδιοφωνίας. Ο γνωστότερος σε όλους πειρατικός ραδιοσταθμός ήταν αυτός των φοιτητών του ΕΜΠ, ο οποίος λειτούργησε καταλυτικά στην εξέγερση του Πολυτεχνείου το 1973 (rahaa heti).

Τα τελευταία είκοσι χρόνια υπήρξε μια προσπάθεια για εκσυγχρονισμό του ραδιοφώνου, βάσει των Ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Έτσι με τον νόμο 1730/1987 ιδρύεται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και για το ραδιόφωνο και για την τηλεόραση. Έχει την μορφή ανώνυμης εταιρίας και έδρα την Αθήνα.

Όσον αφορά στους όρους και τις προϋποθέσεις για την ίδρυση σταθμών τοπικής ισχύος, αυτοί καθορίστηκαν με υπουργική απόφαση. Και με το προεδρικό διάταγμα γίνεται η απελευθέρωση της ιδιωτικής ραδιοφωνίας. Και θέτονται όροι ίδρυσης τοπικών ραδιοφωνικών σταθμών από φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Για την κατανομή των ραδιοφωνικών συχνοτήτων σήμερα υπεύθυνο είναι το ΕΣΡ (Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο).

Μερικοί από τους πρώτους εκφωνητές που μάγεψαν το ελληνικό κοινό με τη φωνή τους ήταν η Αφροδίτη Λαουτάρη, η Αγγελική Κότσαλη, ο Μιχάλης Κοφινιώτης, ο αξέχαστος Μιχάλης Γιαννακόπουλος με τις αθλητικές του εκπομπές και πολλοί άλλοι.

Στις αρχές το ραδιόφωνο, εκτός από τις εκπομπές του είχε μια κοινή πορεία με το θέατρο. Υπήρξαν πολλές θεατρικές παραστάσεις που δεν είδαν ποτέ το φως της αυλαίας, μιας και παίζονταν ραδιοφωνικά. Με το θεατρικό είδος αυτό οι παραστάσεις φτάνουν σε περισσότερο κόσμο. Ακόμη και σε απομακρυσμένες περιοχές και ανθρώπους. Οι ηθοποιοί που πέρασαν από αυτούς τους ρόλους είναι πολλοί. Κάποιοι από αυτούς ανήκαν στο Εθνικό Θέατρο. Ο Δημήτρης Χόρν, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, η Μελίνα Μερκούρη, η Κατίνα Παξινού είναι μερικοί από αυτούς.

Το ραδιόφωνο καταφέρνει να εκμηδενίσει τις αποστάσεις και να αφήσει τα σημάδια του στην ιστορία. Επιπλέον δίνει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης πολιτισμού, ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Αποτελεί ένα απαραίτητο αντικείμενο για κάθε σπίτι μιας και παίζει καθοριστικό ρόλο σε περιόδους όπως η κατοχή και η αντίσταση.

Στην κατοχική περίοδο από τους Γερμανούς η Αντιγόνη Μεταξά αναλαμβάνει την «Ώρα του Παιδιού». Με το ψευδώνυμο «Θεία Λένα» κατάφερε να συντροφεύσει αθώες παιδικές ψυχές που είχαν ανάγκη να ξεφύγουν από το σκοτάδι. Χαρακτηριστικό της για τα επόμενα τριάντα χρόνια ήταν η μουσική της εκπομπής. Το ραδιόφωνο στην Ελλάδα έπαιξε, παίζει και θα παίζει καθοριστικό ρόλο.